Twitter

Isnin, 12 April 2010

Ayah Pula Dijemput Pulang


Innalillahi Wainnailaihi Raji'un
Aku merasakan sangat bahagia walaupun ia satu ujian yang datang dari Allah.Tepat jam 2.55 pagi hari Sabtu, pulangnya ayahanda tercinta ke pangkuan Rabbul Izzati.
Aku yang menuturkan kalimah “Lailahaillallah” di telinga ayah.Subhanallah terasa amat tenang ketika hembusan nafas terakhir beliau dan aku dapat merasakan saat perpindahan ayah ke alam barzakh itu suatu pemergian yang amat tenang.Diiringi dengan rintikan hujan yang turun bersama alunan surah Yasin oleh semua adik-beradik menjadikan aku amat bersyukur dengan husnul khatimah yang Allah kurniakan pada ayah.
Memanglah perasaan sedih tetap menyelubungi satu keluarga, namun tanda syukurku pada tuhan terus bersemadi bersama jasad ayah.Merasakan nikmat yang tidak terhingga kerana kami kesemua adik-beradik lelaki dapat menguruskan jenazah ayat dengan sempurna sehingga disemadikan jasadnya.
Terasa syukur dapat memangku jasad ayah ketika memandikan jasadnya, mengusap dan menyapu air di muka ayah.Melihat teman-teman ayah turut serta bersama mengkafankan jenazah ayah.Takbir diangkat menunaikan solat jenazah dan aku merebut peluang untuk mengimami solat itu.Alhamdulillah tiga kali solat jenazah didirikan ke atas ayah.Abang aku Redza sudah tentu mengimamkan solat di masjid.Ya Allah kurniakan Syurga buat ayah tercinta.
Menunjukkan tanda kasih saying pada ayah berkebetulan abangku baru dikurniakan cahaya mata  sehingga menamakan anaknya dengan nama ayah dan nama samarannya “Ahmad Husain”.Moga-moga nama itu menjadi satu motivasi buat kami semua tanda ingatan selamanya buat ayah sebagai pendidik yang yang sangat Berjaya mendidik putera-puterinya.
Buat mak, sudah tentu amat sukar untuk melupakan saat pahit manis bersama ayah.Hampir 45 tahun hidup bersama suka duka ditempuh bersama.Apa lagi yang lebih bererti pada saat ini melainkan doa dan segala amal soleh yang diajarkan sebagai peneman buat suami tercinta.
Semoga rohnya bersama dengan para solihin…AL-FATIHAH

2 ulasan:

  1. semoga rohnya ditempatkan dalam kalangan para solihin..aman damailah disana...

    BalasPadam
  2. salam takziah...
    kita tak tau bilakah kita pula akan dipanggil..
    semoga rohnya ditempatkan di antara para solihin...
    sebagai anak yang mampu kita doakan kesejahteraannya di sana..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...