Twitter

Jumaat, 25 Jun 2010

Akhlak Bertutur

Kerana lidah badan binasa.Perumpamaan Melayu yang membuktikan bahawa lidah mampu memberi kesan yang besar pada diri seseorang.

Oleh itu Islam datang memberi kaedah dan metod yang baik dalam
menggunakan anggota itu terutama dalam berinteraksi sesama manusia samada antara sesama Muslim atau yang bukan Muslim.Begitu juga dengan agama yang lain tiada satu pun menyeru kepada penganutnya kepada tingkah atau sikap yang keji ini.

Cacian atau makian sangat terlarang dalam Islam.Para ulamak suluk menamakan sebagai "افات اللسان".Al-Imam Al-Ghazali membahagikan dua puluh bentuk cacian dalam ihya'nya manakala Syeikh Abdul Ghani Nabursi menyebut sehingga tujuh puluh dua jenis cacian.

Islam tidak mengecualikan perbahasan bagi mereka yang dizalami kerana mereka ini sering akan terjebak kepada menuturkan kalimah berbentuk cacian.Bahkan ia adalah sifat atau tabiat manusia apabila dizalimi atau dianiayai sudah tentu hati dan perasaannya ingin diluahkan tetapi di sana ada had atau ketetapan yang tidak keterlaluan dalam meluahkan apa yang dirasainya.

Sewajarnya untuk dia mengadu kepada pihak tertentu mengenai kezaliman dan sikap yang hina menimpa dirinya.

Tercatat dalam kisah perjalan salafuna soleh apabila mereka diuji dengan tuduhan atau fitnah dari mulut-mulut yang busuk, mereka tidak lebih mengungkap doa kepada yang menuduh itu.Ucapan yang lebih membawa kepada kelembutan jiwa "ya Allah jika benar tuduhan dia itu kepada ku maka ampunkanlah aku, jika pula tuduhan itu tidak benar maka Kau ampunkanlah dia".Beginalah sikap hamba-gamba Allah yang sangat dekat hubungannya dengan tuhannya.Mereka tidak mudah untuk menuturkan kalimah-kalimah yang kesat apatah lagi cacian yang menjijikkan.

Hari ini kita dapat saksikan sikap manusia yang ingkar dengan perintah Allah, bukan sekadar ingkar bahkan menghina dan mencaci pula hukum dan agama Allah.Ia bukan sahaja keluar dari lisan yang bukan Islam tetapi tidak terkecuali yang beragama Islam.Mereka sedikit tidak rasa malu terhadap apa yang mereka tuturkan.Keadaan seperti ini sepatutnya perlu diambil tindakan bagi menghukum mereka yang biadab terhadap agama yang suci ini.

Islam tidak pernah menyeru kepada penganutnya supaya mencerca mana-mana agama bahkan kepada syaitan juga dilarang.Nabi Sallallahu'alaihi wasallam pernah melarang seorang sahabat yang mencaci syaitan dengan bersabda, tuturkanlah Bismillah kerana syaitan apabila dikeji ia semakin membesar namun sekiranya kita menyebut nama Allah ia semakin mengecil.Nabi juga banyak berpesan supaya kita banyak berlindung dari makhluk yang dilaknat ini bukan mencacinya.

Dalam suasana perbezaan pendapat atau hujah pula terdapat di sana golongan yang memaki hamun terhadap pendapat yang tidak disetujuinya, sepatutnya dia mesti melawan hujah itu dengan hujah bukan bersikap emosi dengan lawannya sehingga berlaku pertelingkahan yang berpanjangan.

Mengenai permasalahan menghina para sahabat RadhiAllahu an'hum ajmai'in yang masih berlaku dalam kalangan penganut Mazhab syiah, ulamak telah menyeru kepada mereka supaya menghentikan tabiat ini.Jika diperhatikan tidak ada satu ajaran pun yang menyeru kepada cacian apatah lagi mereka semua yang sudah lama meninggalkan kita.Maka tidak perlu untuk menyebut-nyebut mengenai mereka yang sudah pergi melainkan kebaikan.

Oleh itu kita yang bergelar mukmin wajib mempelajari adab atau akhlak terpuji yang sepatutnya bersemadi dalam jiwa setiap mukmin kerana Nabi Muhammad datang adalah bagi menyempurnakan kemuliaan pada akhlak itu.

Wallahuta'ala A'la waA'lam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...