Twitter

Selasa, 20 Julai 2010

Doa دعاء


وإذا سألك عبادي عني فإني قريب أجيب دعوة الداع إذا دعان فليستجيبوا لي وليؤمنوبي لعلهم يرشدون"".Dan apabila hamba-hambaKu bertanya tentang Aku, maka jawablah bahawasanya Aku adalah dekat.Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepadaKu, maka hendaklah mereka itu memenuhi segala perintahKu dan hendaklah mereka beriman kepadaKu agar mereka selalu berada dalam kebenaran.
Doa adalah satu pengharapan dari hamba kepada tuhannya buat dirinya,ibu bapanya, saudaranya,umatnya dan mereka yang dicintainya.Doa adalah sebagai satu wasilah atau jalan untuk mencapai apa yang diimpikan.
Doa termasuk dalam erti kata zikir.Zikir terbahagi kepada dua samada zikir pujian atau pengharapan.Himpunan zikir seumpama ini sering kita lafazkan pada setiap hari sekurang-kurangnya tujuh belas kali pada setiap solat lima waktu iaitu dalam pembacaan surah Al-fatihah.Bagi mereka yang memahamii makna surah itu sudah tentu mendapati terdapat dua pecahan padanya.Lima ayat yang pertama berkisar kepada pujian kepada pemilik alam ini kemudian dituruti dengan doa dan harapan dari hamba kepada tuhannya.
Allah Subhanahu Wataala telah berjanji kepada hambanya dalam beberapa kalam sucinya bahawasanya Dia akan memakbulkan setiap permintaan hambanya.Namun di sana terdapat syarat-syarat yang mesti dipenuhi oleh hambaNya sebelum doa itu diterima.Setiap hamba Allah mesti memelihara tubuhnya dan darah dagingnya dari perkara-perkara yang haram.Mana mungkin permintaan kita dimaqbulkan Tuhan sedang diri yang kita persembahkan penuh dengan segala yang haram.
Allah Subhanahu wataala juga tidak semestinya memakbulkan doa  serta merta pada selepas doa dipinta.Mungkin ia digantikan dengan selain apa yang kita harapkan, atau ditangguhkan pada waktu yang tidak kita ketahui atau mungkin juga dikurniakan pada hari akhirat kelak.
Sebagai seorang hamba, kita tidak sepatutnya sama sekali bersyakwasangka terhadap Tuhan.Bahkan kita selayaknya meletakkan setinggi-tinggi pengharapan kepada Allah atas segala perkara yang diharapkan.
Terdapat golongan yang dijanjikan pada mereka penerimaan doa di sisi Allah.Mereka ialah pemimpin yang adil, seorang yang berpusa berdoa pada waktu berbuka dan mereka yang dizalimi.
Saiyiduna Said bin Abi Waqqas telah dipesan oleh Nabi Sallallahualaihiwasallam supaya menjaga pemakanannya lantaran beliau sekaligus menjadi salah seorang yang sentiasa dimaqbulkan doanya.
Hendaklah diingat bahawa Islam tidak menganjurkan dendam atau permusuhan dalam lafaz doa.Adapun doa mereka yang dizalimi bukan bererti dendam namun ia adalah mengharapkan balasan dan janji dari tuhannya.
Dalam masalah ini kita dapati sebahagian daripada para imam membacakan doa dengan melontarkan kebinasaan pada kaum yahudi secara umum.Hal ini tidak sewajarnya berlaku kerana Islam tidak menganjurkan sedemikian kerana di sana masih terdapat kaum Yahudi yang menentang kezaliman.Sepatutnya doa ini perlu dikhususkan pada puak tertentu contohnya yahudi atau zionis yang zalim.Juga pada tentera Amerika yang laknat.
 Doa juga berperanan sebagai mengubah sesuatu taqdir.Doa sebagai sebab kepada perubahan sesuatu taqdir.Keadaan ini dikaitkan ketika Nabi ditanya adakah ubat mampu mengubah dari sakit  kepada sembuh.Maka nabi menjawab ia adalah sebagai sebab dan taqdir kepada sembuh.Imam Abdul Qadir Aljilani menyatakan bahawa mukmin yang kuat adalah mereka yang melawan taqdir dengan taqdir seperti dari lapar kepada kenyang dari lemah kepada kuat.
Seorang mukmin mesti mengenal konsep tawakkal(التوكل) dan tawakul(التواكل).Tawakkul bermaksud didahului dengan usaha dan diiringi dengan doa manakala tawakul semata-mata menyerahkan sesuatu perkara kepada tuhan tanpa usaha.Dengan itu doa tidak bermakna tanpa didahului dengan usaha.
Pada doa itu ada waktu dan tempat yang dimakbulkan Allah seperti antara azan dan iqamah, waktu sebelum subuh dan waktu hampir berbuka puasa.Tempat yang mustajab seperti Masjidil Haram, Masjidin Nabawi dan banyak lagi.
Wallahu Subhanahu Wataala A'la wa A'lam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...