Twitter

Sabtu, 26 Jun 2010

Jalan Berbeza Hala Tuju Yang Sama

Tidak pernah selesai isu ini.Seolah-olah menjadi polemik yang begitu membarah pada jiwa mahasiswa-mahasiswa di bumi anbia' ini.Saya secara peribadi tidak mahu terkecuali ingin berbicara mengenai isu ini walaupun tidak pasti berapa lama dan ke mana sudahnya perkara ini.Isu yang dimaksudkan adalah kepelbagaian persatuan ataupun dalam bahasa Arab dipanggil "taaddud jama'ah".

Hakikatnya semua lisan berhak mengeluarkan pandangan masing-masing mengenai isu ini.Ada yang berhujah dengan ayat Al-Quran, ada juga yang menggunakan hadis baginda Rasul dan ada pula yang menukilkan kalam para ulamak.Saya mengangap pandangan mereka semuanya benar.Namun, apakah yang semuanya benar itu harus diterima?Apakah setiap pendapat sentiasa relevan pada setiap waktu?

Rasanya berpuluh tahun isu ini masih belum menemui jalan penyelesaian antara sesama persatuan di sini.Walaupun diri yang kerdil ini baru bertapak di bumi Mesir ini tidak sampai tiga tahun dan kalau nak dibandingkan dengan para ustaz dan ustazah yang lain yang ada sebilangannya mencecah tujuh atau lapan tahun bahkan ada yang belasan tahun, tetapi sekadar ingin memberikan pendapat dan pandangan berdasarkan pengalaman yang dangkal ini dan perbincangan serta pergaulan bersama rakan-rakan dari pelbagai persatuan.Mungkin para pembaca boleh mendalami bersama jiwa saya apakah yang saya fikirkan.

Persoalan yang ingin diutarakan, sejauh mana kalam atau pendapat persatuan "A" yang menyatakan ta'addud ini tidak dibolehkan di dalam Islam sehingga mampu membuatkan persatuan "B" taat dan patuh pada pendapat tersebut?Apakah persatuan A tidak penat dalam membahaskan isu ini kerana telah terbukti sejak bertahun persatuan B tidak akan bersama dengan persatuan A dalam pendapat itu?Apakah permasalah ini isu utama dalam agama sehingga jika tidak dipatuhi boleh menggugat akidah?Justeru itu, apakah salahnya untuk persatuan A menutup sahaja isu ini lantas melaksanakan tugas dan tanggungjawab sebagai persatuan yang benar-benar ikhlas terhadap pelajar-pelajar di Mesir ini.

Saya melihat hala tuju dan matlamat semua persatuan ini sebenarnya tidak jauh berbeza, sebagai contoh cuba kita lihat isu palestin, semua persatuan tetap bersama membantah kezaliman Yahudi laknatullah.Tidak ada sama sekali di sana pihak yang menyokong Yahudi.

Konsep mengingkari kemungkaran dan menyeru kepada ma'ruh semuanya sepakat dalam persatuan masing-masing.Mereka bersungguh-sungguh menyeru kepada ahli masing-masing kepada perkara itu.Tidak ada yang inginkan kepada kemungkaran.Bermakna dalam perkara asas agama semua kita sepakat untuk ianya tertegak dalam jiwa setiap individu.Maka, apa yang kita selisihkan selama ini tidak lebih cara dan metod masing-masing yang berbeza dalam mensasarkan kepada matlamat itu.

Maka saya merayu kepada semua persatuan menutup pintu perselisihan ini demi menjaga kesatuan seluruh mahasiswa di bumi Mesir ini dan lebih menumpukan kepada gerak kerja masing-masing dalam membina integrasi pelajar dari segala aspek.Kita bersatu atas nama ummah yang sujud pada kiblat yang sama, yang bersaksi pada tuhan yang satu dan nabi yang satu.

Kita berkawan bukan atas dasar persatuan tetapi berkawan atas dasar Islam.Islam adalah semua kita yang bergelar Azhariyyin bersama rakan-rakan perubatan.Sekiranya kita masih ingin membahaskan isu ini sedangkan tidak akan ada pihak yang ingin mendengar dan mengalah terhadap pendapat kita, maka jelaslah kita berada di antara golongan yang sangat-sangat rugi.

Muhsinahmad

1 ulasan:

  1. betul ape yang dikatakan..semua ummat islam bersaudara,faaslihu lebih baik..bukan dgn care menekan atau sebagainya..saye setuju ustaz muhsin

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...